Fyra sätt att skapa en hälsosam arbetsplats
Kontorsinsipration

Fyra sätt att skapa en hälsosam arbetsplats

Personalen är den viktigaste tillgången för en organisation, därför bör det vara en viktig del av affärsstrategin att hjälpa dem att hålla sig i form. Genom att uppmuntra anställda och kollegor till en hälsosam livsstil kommer du direkt att kunna se ekonomiska fördelar eftersom sjukskrivningarna kommer att minska och produktiviteten öka.

Genom att visa personalen att du värdesätter dem kan även fördelar i det långa loppet uppstå, såsom stärkt lojalitet och arbetsmoral. Vi har hittat fyra huvudområden som du bör fokusera på om du vill skapa en hälsosam arbetsplats.

Håll rent

" width=

Att arbeta i en smutsig miljö kan sänka motivationen. Det är även en perfekt grogrund för bakterier som kan leda till förkylningar och magsjuka som kan skada produktiviteten. Därför är det värt att investera i högkvalitativa rengöringsprodukter och boka in att certifierade städare genomför en regelbunden djuprengöring. När det kommer till städningen är det viktigt att du inte lägger all fokus på köket och toaletterna, bakterier och virus förekommer även omkring dig dina kollegors arbetsplatser. Några exempel på kontorsutrustning som kan hysa bakterier är bordstelefoner, tangentbord, skrivbord och skrivare. Var därför noggrann med att rengöra även dessa minst en gång i veckan.

En god handhygien är nyckeln till att bekämpa spridningen och förhindra infektioner. Väggmonterad handdesinfektion påminner folk om att hålla sig rena, även en liten flaska handdesinfektion är ett bra alternativ som du och dina kollegor kan ta med vart ni än går. Se även till att det finns gott om dispensrar för handtvål i köket och badrummet för att hjälpa till att förhindra spridning av bakterier. Se slutligen till att personalen har tillgång till soptunnor och engångspåsar för att hålla avfallshanteringen i schack. Du och dina medarbetare tillbringar mycket tid på arbetet och det är därför viktigt att ni har höga standarder för hygien och renlighet.

Design med hälsa i åtanke" width=

En ergonomisk design anpassad för den anställdas individuella behov spelar en viktig roll i att skapa en hälsosam arbetsmiljö. Högkvalitativa stolar, som regelbundet inspekteras och byts ut vid behov, och skrivbord med rätt höjd, är väsentliga grundelement som kostar mindre än lång sjukfrånvaro. Smärta i ländryggen kan leda till en lång sjukfrånvaro och även försvaga personen i fråga. Risken är som högst när man arbetar med tunga lyft, men det kan också bero på att man sitter dåligt och länge i olämpliga kontorsstolar. Se därför till att skaffa rätt stolar som möter dig och dina medarbetares behov.

Även om det är viktigt med rätt sorts stolar, så finns det mer du kan göra för att förhindra skador. Om du ser till att arbetsplatsen är bekväm genom att investera i ergonomiska möbler bidrar det till att förebygga ansträngda muskler men även till att personalen känner sig uppskattad och omtyckt. Karpaltunnelsyndrom är en slags handledssmärta som orsakas av alltför mycket skrivande. Det är en annan slags personskada som kan undvikas och hindra folk från att arbeta samt i värsta fall behöva opereras. Investera därför i vadderade handledsstöd som både är billiga och effektiva.

Belysningen på kontoret är en annan viktig faktor när man skapar en hälsosam arbetsplats. Kontorslokaler med svag belysning kan nämligen skada personalens humör. Detta kan göra att de känner sig omotiverade och trötta, medan en stark belysning kan leda till andra problem som exempelvis migrän. Solljus är därför din bästa vän, försök att släppa in så mycket naturligt ljus som möjligt och se hur atmosfären omedelbart blir bättre.

Kämpa emot influensan

" width=

Det spelar ingen roll hur välmående du och dina medarbetare är eftersom ni fortfarande kan sättas ur spel av en vanlig förkylning. Risken med att arbeta på ett kontor är att det inte dröjer länge förrän bakterierna börjar spridas. Tillhandahåll antibakteriella våtservetter så att folk kan rengöra telefonmottagare, tangentbord och uppmuntra till användandet av handdesinfektion.

Inte ens de mest sterila arbetsplatser förhindra att förkylningar bryter ut tack vare virusets effektiva överföringsmekanism – hostningar och nysningar. En arbetsgivare kan vara sin egen värsta fiende om denne berömmer personal som tar sig till jobbet trots att de är sjuka, vilket sprider smittan vidare till fler i personalstyrkan. Därför kan det löna sig att ha en policy som uppmuntrar personalen att stanna hemma när de är sjuka. Istället för att komma till kontoret med rinnig näsa bör distansarbete uppmuntras så man kan jobba och hålla smittan borta från kollegorna.

Håll personalen glad och engagerad" width=

Att visa hänsyn för dina medarbetares hälsa är ett kraftfullt verktyg som håller dem glada och motiverade. Det kommer även att visa omvärlden att du driver en ansvarsfull verksamhet som vet hur man ser efter sin mest värdefulla tillgång. Trots detta så ingår det i vår arbetskultur att belöna folk för hur länge de arbetar. Detta kan få anställda att känna att de måste synas för att deras långa arbetstimmar ska räknas. Men forskning visar att detta har en negativ inverkan på kvaliteten på det arbete som de ständigt närvarande anställda producerar.

Det verkar som vi alla har begränsat med kognitiva resurser som successivt mattas av när vi arbetar kontinuerligt utan avbrott. Oavbrutet arbete leder till negativa stressreaktioner som gör att man inte kan koncentrera sig. Detta riskerar dessutom att bli värre med tiden och kan då skada det emotionella och psykiska välbefinnandet. Det är därför viktigt att ta en paus från arbetet för att låta kreativiteten och tänkandet återhämta sig.

Om du uppmuntrar dina medarbetare till att ta regelbundna raster kan det göra dem mer produktiva. Med det sagt så är det viktigt att regelbundet fylla på batterierna för att hjärnan ska fungera optimalt och människor gör endast detta om de uppmuntras till det. Därför är det bästa sättet att göra detta genom att föregå med gott exempel. Ta en promenad vid lunchtid, lämna arbetet i tid och ta ut din årliga semester.

 

Det är en viktig affärsstrategi att främja en kultur som uppmuntrar till hälsa och välbefinnande och det är ditt ansvar att säkerställa att hälsa på arbetsplatsen tas på allvar. Du investerar redan i rekrytering, utbildning och personalutveckling, så varför inte lika gärna även se till att personalen är glad och mår bra?