När Vincent Connare designade det världsberömda, lättsamma typsnittet Comic Sans år 1995 hade ingen kunnat gissa att han skapade något som skulle dela människor i två läger runt om i världen.
Är ditt val av typsnitt kontroversiellt?
Comic Sans togs fram som ett snällare, handstilsinspirerat alternativ till den formella Times New Roman-texten från Microsoft, men har sedan dess blivit ett vanligt diskussionsämne bland många. Det är både populärt och avskytt på samma gång, är ett av världens mest använda typsnitt och har till och med använts i ett fotoalbum från Vatikanen i en hyllning till påve Benedictus XVI.
Trots att det föraktas av typografivärlden för dess enkelhet och överanvändning har Comic Sans ett par övervägande bra egenskaper: det är lättläst och fångar uppmärksamheten, vilket gör det perfekt för lärande. Men det är sannerligen inte lämpligt för alla tillfällen.
När det var som populärast användes Comic Sans av sjukhus, polisstyrkor, kyrkor och även av brittiska BBC när de publicerade allvarlig information till allmänheten. Comic Sans förknippas med barnslighet och skapades för att likna texten i serietidningar och är därmed långt ifrån seriöst och ytterst olämpligt för så viktig information. Så om nu Comic Sans kan skapa en så kontroversiell reaktion över hela världen undrar du förmodligen vad ditt val av typsnitt kan tänkas säga om ditt företag.
Hur väljer du ett typsnitt som passar din bransch och ditt varumärke?
Vi intervjuade typografiexperten Chris Hardy från C Change Training, som beskriver hur vissa typsnitt kan locka fram olika reaktioner från läsare:
”Sans serif-typsnitt ses som rena och moderna, medan serif-typsnitt ses som traditionella och igenkännande. Script-typsnitt väcker en känsla av elegans, kreativitet och historia. Ett typsnitt används för att få läsaren att känna på ett visst sätt och hjälper till att förstärka budskapet.”
Till exempel skulle de barnsliga associationerna som Comic Sans skapar göra det till ett olämpligt val av typsnitt i de formella affärsdokumenten och presentationerna. Så innan du bestämmer dig för ett typsnitt, fundera över ditt företags bransch och identitet. Bestäm dig för hur du vill framstå för din publik och fundera över hur du kan uppfattas genom användningen av ett visst typsnitt.
SERIF
Ett typsnitt i serif-stil, som Times New Roman och Baskerville, skapar en känsla av respekt och professionalitet och identifieras av en linje i slutet av varje penndrag. Det används av tidningen The Times och är ett mer traditionellt och igenkänt typsnitt som har en trygg och lugnande inverkan.
Serif skapar en auktoritär atmosfär som lämnar ett intryck av pålitlighet hos dina kunder – perfekt för ekonomi- eller juristföretag. Men var noga med vilket serif-typsnitt du väljer eftersom överanvändningen av Times New Roman har gjort att det ibland kan kännas som ett ogenomtänkt val.
SANS SERIF
Sans serif-typsnitt har med sin enkelhet och modernitet visat sig kommunicera känslor av pålitlighet, styrka och stabilitet. Många nya företag använder sans serif-typsnitt i sina logotyper – både Google och Apple har skapat välkända och ansedda identiteter.
Den moderna stilen som dessa typsnitt har är perfekt för framåtsträvande och nytänkande teknikföretag och skapar en professionell men vänlig identitet. Sans serif-typsnitt som Arial och Calibri är det ideala valet för texter på nätet eftersom det är lätt att läsa på skärmar.
Script
De eleganta och sofistikerade script-typsnitten baseras på flytande, handskrivna penndrag och beskrivs ofta som dekorativa. De används oftare i logotyper än i brödtext. Logotyper i script-stil skapar känslor av tillgivenhet, lämnar ett kreativt intryck och hjälper till att ingjuta tillförlitlighet, auktoritet och tradition.
Ett script-typsnitt är det bästa valet till en logotyp för ett företag som säljer lyxprodukter eller -tjänster. Det passar dock inte till en längre text eftersom dess karaktäristiska egenskaper lätt kan bli oläsliga.
Så om du jobbar med att skapa en identitet för ditt företag, underskatta inte vilken effekt valet av typsnitt kan ha på kundernas uppfattning om företaget. Välj ett pålitligt serif-typsnitt som Garamond om du sysslar med ekonomi eller juridik. De som verkar inom den kreativa teknikindustrin kan kosta på sig att bli lite mer informella och gör bäst i att satsa på ett rent, modernt sans serif-typsnitt som Helvetica. Prova att välja ett dekorativt typsnitt som Edwardian Script för att addera en känsla av tillförlitlighet i din logotyp. Vårt sista råd är att vara sparsam i användningen av världens mest kontroversiella typsnitt och inte låta dig luras av Comic Sans popularitet.